Gartnerfaget

Du kan velge fordypningen gartner på Vg2. Du blir gartner etter to år i skole + to år i bedrift.

To blide jenter som jobber i gartneriet - Klikk for stort bildeElever i gartneriet Jønsberg vgs

Hva lærer du?

Vg3 gartnerfaget handler om å produsere og vedlikeholde planter til mat og dekorasjon og å beplante og vedlikeholde grønne områder. Faget handler også om å utvikle og bevare felles naturressurser, biologisk mangfold og miljø for framtidige generasjoner.

Videre skal faget gi lærlingene kompetanse i å omsette planter og forberede dem til framtidig yrkesutøvelse i gartnernæringen.

Kjerneelementene i gartnerfaget handler om å forstå planters behov og plantehelse, og produksjon og bruk av planter til mat, medisin og pryd.

Du lærer om drift av gartnerproduksjoner, helse, miljø og sikkerhet i gartnerproduksjoner, og om bærekraftig forvaltning av gartnerens ressurser med hensyn til natur, miljø og klima. Innenfor dette lærer du om klimastyring, vanning og gjødsling, og om bruk og vedlikehold av teknisk utstyr.

Se fag- og timefordeling på vilbli.no

Du blir gartner

Utdanningsløpet består av 2 år i skole + 2 år opplæring i bedrift. Ved bestått fagprøve får du yrkeskompetansen «gartner».

Det forutsetter at du velger fordypning allsidig landbruk på Vg1 og så går Vg2 landbruk og gartnernæring med fordypning gartner.

Vanlige arbeidsoppgaver

Arbeidsoppgaver for gartneren er:

• produksjon av planter og planteprodukter
  • stell og vedlikehold av grøntanlegg i parker og hageanlegg, offentlige og private
  • planlegging, markedsføring og salg

Du bør ha interesse for utearbeid, være opptatt av naturen, og være nøyaktig og nevenyttig.

Aktuelle arbeidssteder

Gartnere jobber i kommuner og offentlige anlegg, og mange etablerer og starter sin egen bedrift.

Bestem deg før påske

Du velger fordypning på Vg2 før påske i Vg1. Skolen sørger for at du får god informasjon om fagene og om hvordan du melder ifra om valget ditt.

Se de andre fordypningene på Vg2

Les mer om naturbruk på Jønsberg

Epleblomster på en gren og et stabbur i bakgrunnen - Klikk for stort bildeEpleblomstring foran stabburet
Rosa epleblomst - Klikk for stort bildeEpleblomst